~"andai dihatimu seperti dihatiku, canda riang gembira, penuh sukacita, hangatnya muka dunia, kita bersaudara satu keluarga, sama satu rasa, terikat tali cinta dibaluti kasih sayang"~

Monday 4 April 2011

Penyakit Genetik Kah?

Seronok Bercerita Segala Bagai Kesihatan Kene Amik Tau gk..So Mama google Jap p Cari info Tentang Penyakit Iecha..

So Nanti Bile Iecha dh Besar, Hopefully Iecha phm Betul2 Ttg Kidney Cyst ni..Bukan Nak Takotkan Iecha Tau, Mama Just Nk Iecha Tahu Dan Phm then Iecha bleh Jage Kesihatan dengan Baik.


*************************************************************************
pic from internet (Iecha punye 1 upper pole only)

Cyst Merupakan Satu Lubang Yg Trbentuk di Dalam Badan Kite..Ianya Mungkin Berisi Udara Ataupon Cecair. Ape yg Berlaku kt Iecha sayang ialah, Cyst ini Telah Trbentuk Pada Buah Pinggang Sebelah kiri..Ianya Dalam Bentuk Cecair.Kate Doc Cyst ini boleh Berkembang Ataupon Membesar di Dalam Buah Pinggang itu Seiring Dengan Peningkatan Umo Iecha.

Xtually Cyst ni ade 2 bentuk Iaitu Yang Pertama Ialah Berlaku Akibat Penyakit Keturunan/genetik dan Yang Kedua (Small Cyst) Ialah Akibat Amalan Pemakanan yang kurang Baik Semasa Ibu Mengandung..Walaupon Penyebabnye masih kurang Jelas but Cyst ini Bukanlah Diwarisi.

Biasanya, Small Cyst tidak Menyebabkan Gejala / Kerosakan Buah pinggang. Dalam Beberapa Kes, Rasa Ngilu/ Nyeri boleh Berlaku Apabila Cyst Membesar dan Memberi Tekanan Pada Organ Lain. Sometime, Cyst Become infected/ Suddenly start to bleed.

Seseorang Yang Menghidapi Small Cyst ini sering Mendapat Tekanan Darah (Blood Pressure) walaupon hubungan sebab akibat Belum Diketahui.So pesakit yang mempunyai Small Cyst ini diTemui Tetapi Tidak Ada Sebarang Komplikasi Yg Berlaku Kepadanya, Rawatan Tidak Diperlukan.

Tetapi, jika Sebaliknya, Pembedahan Akan Dilakukan.Most Procedure Can be Performed using a Laparascope (which allows for a smaller incision and quicker recovery)



No comments:

Post a Comment